#hypi100 – tule mukaan!

Vappuna käynnistynyt hyppyhaaste #hypi100 on Suomi100 -tempaus, jolla pyritään aktivoimaan lapsia, nuoria ja aikuisia hyppimään ja liikkumaan arjessa.

Toukokuun aikana #hypi100 -haasteessa voit hypellä yksin tai kaverin kanssa. Ota kuva tai video ja jaa se sosiaalisessa mediassa kuten Instagramissa tunnisteella #hypi100. Jos 100 hypyn hyppääminen alkaa mennä jo rutiinilla, voit haastaa itsesi ja kaverisi temppuilemaan narulla. Haasta opettajat myös liikkeelle ja #hypi100 #haastaope-kampanjaan mukaan.

Voimisteluliitto palkitsee #hypi100 #haastaope tunnisteilla Instagramissa jaettuja hyviä kuvia, videoita ja suorituksia narupaketeilla eli voit voittaa itsellesi, seurallesi, omalle joukkueellesi tai luokallesi omat narut, kun hyppäät mukaan.

Hyppiminen kannattaa

Hyppäämällä 100 hyppyä, saat aktivoitua itsesi liikkeellä ja jo lyhyt hyppely vastaa pidempää juoksulenkkiä. Hyppäämällä 100 hyppyä ehkäiset osteoporoosia ja voit huomata, kuinka nopeasti oppimista ja kunnon nousua tapahtuu. Ensimmäisellä kerralla 100 voi tuntua raskaalta ja saatat sotkeutua naruun, mutta ehkä jo toisella kerralla kaikki sujuu helpommin. Opit hyppäämään jo pienellä harjoittelulla ketterämmin kuin ennen tempaukseen osallistumista.

Narulla voi hyppiä ulkona ja sisällä, kengillä tai ilman, mutta lenkkarit keventävät tärähtelyä. Hypätessä kannattaa muistaa, että hyppäät vain niin korkealle, että naru kulkee jalkojen alitsesi ja jalkoja ei tarvitse ojennella eikä koukistella turhaan. Rennosti vain liikkeelle ja narut pyörimään.

Rytmiset, nopeatempoiset ja monipuoliset voimistelu- ja tanssimuodot ja narulla hyppääminen sekä mailapelit (esimerkiksi sulkapallo) aiheuttavat suhteellisen voimakkaita ja äkillisiä luuston kuormituksia. Ne ovat tehokkaita liikuntamuotoja luuston terveyden kannalta. Eli hyppimisellä edistät terveyttäsi ja voit jakaa omia hyppyideoita #ropeskippingFIN tunnisteella. Yritetään saada koko Suomi hyppimään!